schipDe MDV-1 is een gloednieuw ontworpen viskotter, gebouwd vanuit de stichting Masterplan Duurzame Visserij, die een indrukwekkende energiebesparing weet te realiseren. Deze ‘Tesla van de zee’ heeft een revolutionaire rompvorm, licht casco en hybride voortstuwing (dieselelektrische motor).

Dat geeft een besparing op brandstofverbruik van 80%. Verder zijn de aanschafkosten van dit schip lager dan die van een traditionele kotter. Waarmee de MDV-1 niet alleen duurzaam maar ook economisch vernieuwend is.

In de platvisvisserij heeft de laatste jaren al een stille revolutie plaatsgevonden. Grote kotters met boomkorren (met kettingen verzwaarde netten die de zeebodem ‘omploegen’) maakten – onder druk van milieuorganisaties – steeds meer plaats voor kleinere schepen met nieuwe vangsttechnieken. Die minder schade toebrengen aan het ecosysteem.

In de Immanuel zijn twee van die technieken (twinrig en puls) voor het eerst gecombineerd. Innoveren betekent voortdurend aanpassen, maar de vangstresultaten zijn meer dan bemoedigend. Zo heeft het pilotschip tal van voordelen, weet eigenaar Hendrik Romkes. ‘Die nieuwe motoren en generatoren. Het is zo stil aan boord. Soms denk je; vaar ik nou wel?’

Bron: VolkskrantMasterplan Duurzame Visserij